Database van de 65 SV-4B vliegtuigen, informatie en fotos.
Alle 65 vliegtuigen werden afgeleverd op het vliegveld van Wevelgem of aan de Elementaire Vlieg School (EVS). De SV-4B werd gebruikt als opleidingsvliegtuig, of als sleper van zweefvliegtuigen op de volgende vliegvelden :
Opleiding : Goetsenhoven - Koksijde - Raversijde
Slepen van zweefvliegtuigen : Oostmalle - Chièvres - Bevekom - Brustem
Categorie van ongevallen :
Cat 1 | klein ongeval, inspectie van het vliegtuig is voldoende |
Cat 2 | vervanging van sommige onderdelen is noodzakelijk |
Cat 3 | zwaar ongeval, hersteling kan gebeuren in de eigen werkplaatsen |
Cat 4 | zwaar ongeval, herstelling kan enkel door de constructeur, algemene inspectie |
Cat 5 | zeer zwaar ongeval, herstelling onmogelijk, stockage van bepaalde onderdelen |
Andere gebruikte afkortingen :
FF | First Flight (Eerste Vlucht) |
TOC | Taken On Charge (officiële in dienst name) |
SOC | Stricken Off Charge (uit dienst name) meestal gevolgd door TT...hrs (Total uren vlucht) |
DD | Delivery Date (leveringsdatum |
TFD | Transferred (getransfereerd, overgebracht) |
ARS | Arsenal (naar Arsenaal, stockage) |
IRAN | Inspect and Repair As Necessary (groot onderhoud en herstelling) |
DEVS | Detachment Elementaire Vliegschool |
Alle 65 SV-4B kregen een V-nummer. Voor informatie en fotos over elk vliegtuig klik op het V-nummer. Rood gekleurde zijn te koop.
Alle vliegtuigen die werden afgeschreven,
werden gebruikt voor onderdelen Andere SV-4B |
V66 | n° | 478 | 1/01/1947 | motor 4.Pei |
14/11/1952 | vliegtuig afgeschreven te Chelles after 585 uur | |||
66 | La Ferté Alais | |||
29/03/1979 | NIO24N | |||
20/12/1987 | vliegtuig gekocht door D. Cabooter voor het Antwerp Stampe Center | |||
uitgerust met Gipsy Major 10 motor | ||||
2/05/1990 | OO-GWA Karel Bos Silver Victory Antwerpen | |||
deze SV 4B is geschilderd als oorspronkelijke BAF SV-4B | ||||
en kreeg nummer V66 omdat het geen van de originele 65 was |
De volgende vliegtuigen werden gebruikt als zweefvliegtuig sleper : V4 - V6 - V43 - V19 - V62 (Zweefvliegcentrum), V24 - V28 - V33 - V34 - V35 (Zweefvliegen 1, 7 en 10 de Wing), V36 (Zweefcenter Fontainebleau). Mogelijks werden ook de V16 (1e Wing), V40, V42, V51 V53 (7e Wing) en V39 en V45 (Chièvres) occasioneel gebruikt als vliegtuigsleper.
Door de Belgische Lucht Cadetten werden de laatste toestellen als sleepvliegtuig gebruikt tussen 1970 en 1975 : V4 - V6 - V43 - V49 - V62. | ||||
In 1975 werden ze vervangen door een Piper L21 van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht, en verkocht bij Openbare Verkoop. |
SV-4B vliegtuigen lined up in Goetsenhoven 1969
SV-4B split tijdens opleiding in Goetsenhoven
Nog bestaande SV-4B vliegtuigen
Nummer | Registratie | Kleur | Locatie |
V4 | OO EIR | oranje | Antwerpen (B) |
V5 | OO PAX | zwart - geel | Antwerpen (B) |
V16 | C GOMD | rood-geel | Canada |
V18 | OO GWD | wit-rood "Les Manchots" | Antwerpen (B) |
V19 | OO ROR | zilver | Grimbergen (B) |
V20 | C GSLN | rood-geel | Canada |
V21 | OO SVG | oranje | Koksijde (B) |
V22 | Antwerpen (B) | ||
V23 | OO ESV | oranje | Wevelgem (B) |
V26 | OO SVH | oranje | Frankrijk |
V27 | OO RAY | wit-rood | Antwerpen (B) |
V28 | wit-rood "Les Manchots" | Luchtvaartmuseum Brussel | |
V29 | OO GWB | zilver | Charleroi (B) |
V30 | OO MON | rood-geel | Antwerpen (B) |
V33 | oranje | Luchtvaartmuseum Brussel | |
V36 | C-GSVB | Antwerpen (B) | |
V38 | VH-ZSV | wit-rood | Australië |
V41 | OO LUK | oranje | Keiheuvel (B) |
V42 | OO WIL | oranje | Antwerpen (B) |
V43 | OO SVB | blauw-zilver | Brustem (B) |
V47 | OO MCI | Antwerpen (B) | |
V48 | OO PAM | oranje-groen | Antwerpen (B) |
V49 | OO SVA | oranje | Diest (B) |
V52 | OO BPL | wit | Stampe Museum Antwerpen |
V53 | N25SV | blauw-wit | UK (Norfolk) |
V54 | OO KRL | Schaffen (B) | |
V55 | OO LEL | Wevelgem (B) | |
V56 | oranje | Luchtvaartmuseum Brussel | |
V57 | OO ATD | wit | Luchtvaartmuseum Brussel |
V58 | D-EBVV | wit-zwart-rood | Antwerpen (B) |
V60 | PH OPA | licht blauw-groen | Nederland |
V61 | MX457 | RAF Camo | Engeland |
V62 | OY DBC | donker blauw | Denemarken |
V64 | geel-zwart "Les Manchots" | 1WHC Bevekom (B) | |
V66 | OO GWA | oranje | Antwerpen (B) |
SV-4B V20 (C-GSLN), V16 (C-GOMD) en V38 (C-GOCK) lined up in Canada ( Coll. Clark Seaborn)
Database,
geschiedenis en foto gallerij van de 65 SV-4B vliegtuigen in dienst bij de Belgische Luchtmacht en de nog vliegende
toestellen.
Acro Team "Les
Manchots" ,
de toestellen die hiervoor werden gebruikt en de piloten van het
team. Artikel Dominique Hanson.
Crash raport van het
tragisch ongeval met SV-4b V43 in Twente (Nederland) in 1986 - Crash raport van het
ongeval met SV-4B V53 op het Old Rhinebeck vliegveld van New York in 2001
- SV-4B crashes in België overzicht van alle SV-4B
crashes in België
SV-4B met Blackburn
Cirrus motor artikel van L. Wittemans.
Andere types van SV
toestellen en de LINK trainer , een opsomming van andere
vliegtuigen gebouwd door Stampe Vertongen, evenals een artikel
over de LINK trainer, de eerste generaties vliegsimulatoren.
SV-4B OO-ATD en Divoy en
Donnet, de vlucht naar de vrijheid
van Leon Divoy en Michel Donnet met SV-4B OO-ATD - SV-4B OO-ACB van
Verbraeck en Reuter , ze vluchtten met een SV-4B in '40 van Frankrijk
naar Portugal
SV-4B V2 vlucht naar
Kamina (Congo) , in 1950 kreeg militair piloot Manu Geerts de
opdracht SV-4B V2 af te leveren in Congo, Kamina. Een vlucht van
10.578km, en 66 uren vlucht, artikel van R. Decobeck.
SV-4B gedurende WWII in
Africa
, in het begin van WWII werden 24 vliegtuigen van het eerste type
SV-4B naar Congo overgebracht. De eerste SV-4B versie had een
open cockpit. Artikel van L. Wittemans.
Belgische Lucht Cadetten, zij gebruikten tot in de
jaren 70 de laatste SV-4B toestellen in dienst van de Luchtmacht
als sleepvliegtuig. overgebracht.
SV links en andere
luchtvaart links.
Reacties van SV-4B piloten, mysterieuze fotos en contactadres